Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.07.2006 08:55 - Торинската плащаница
Автор: anahata Категория: Лични дневници   
Прочетен: 12005 Коментари: 18 Гласове:
0

Последна промяна: 25.07.2006 09:03


Това необикновено платно, съхранявано понастоящем в катедралата в Торино, Италия, притежава своя собствена, забулена в мистерия и тайнственост история. А интереса и споровете, които предизвиква в научните среди, както и  усилията и средствата вложени за разгадаване на тайната му - на тях засега могат да съперничат единствено Пирамидите и Големия сфинкс.

За пръв път Плащаницата се появява в европейската история през 1350 година в Лирей, Франция. Донесена е там от френския кръстоносец Жофроа дьо Шарни, който не оставя никакви сведения при какви обстоятелства се е сдобил с нея. През 1453 година семейството му я предава на Савойската династия, която я притежава чак до 20-ти век. Като тяхна собственост плащаницата се пази първоначално в Шамбери, Франция. А през 1578 година бива окончателно пренесена в Торино, където се съхранява и до днес.

Първите й официални снимки са направени през 1898 година от италианеца Секондо Пиа, адвокат и любител фотограф. При обработването на направените от него фотографии за свое огромно изумление той открива нещо, което го хвърля в недоумение, и което и до днес поставя пред науката въпроси, на които тя все още няма окончателни и категорични отговори. Защото образът върху негативната плака се оказва позитив. Логичният извод от това заключение е: образът от плащаницата е негатив.

imageimage

Фронтален образ: ляво - негатив; дясно - позитив

Но какво всъщност представлява това загадъчно платно? Това е парче ленен плат с приблизителни размери: метър ширина и четири метра дължина. Върху платното се вижда бледо, жълто-кафеникаво изображение на голо мъжко тяло в цял ръст - в лице и гръб, по което ясно се различават капки кръв, по-тъмни и контрастиращи с образа. Тези двойни кървави следи - над сто на брой, са оставени от рани, нанесени по цялото тяло, явно от бичуване с бич, който е имал два ремъка. Според историците следите съответстват на направата на римски бич от първи век. Краищата на такъв бич, използван за наказания, са завършвали с костени или оловни окончания с формата на малки гирички, а ударите с него са оставяли в плътта дълбоки следи.

Има и голямо петно - отпечатък от рана, останала от пробождане встрани, на гърдите. Освен тях по платното ясно се виждат кървави следи, останали от рани по китките и лицето, както и по тила. Последните, по мнение на изследователите на платното, са причинени от положени върху главата тръни с дълги и остри шипове. Върху плата се виждат успоредни следи от прогаряне, които се намират около изображението на тялото върху платното. Те са последица от пожар, станал през 1532 г. в Светата църква в Шамбери, където плащаницата се пазела по онова време. Предизвикани са от разтопеното сребро на обкова на сандъка, в който е била съхранявана, както и от водата, използвана при гасенето на огъня.

Това, което озадачава всеки, видял фотографиите на плащаницата е, че на проявените негативи образът е позитив, а следите от кръв са негатив, докато на самите снимки е обратното. Още след откриването на плащаницата в Лирей са възникнали спорове, дали тя е дело на неизвестен художник от 14-ти век или не. Но защо някой художник от онова време би се заел да рисува подобен образ, и то в негатив, и как, чрез какви средства би постигнал подобно изображение? А и как би успял да създаде картина, която да съдържа едновременно елементи, които да дават противоположно фотографско изображение? В това отношение и до ден днешен Торинската плащаница няма аналог в света. Смята се, че засега на науката не е познат механизъм, който да възпроизведе  точно такъв отпечатък на тяло върху платно.

          image

Лицев образ - изображение в позитив

Тя се оказва голямо предизвикателство за любознателния и стремящ се към отговор на всяка загадка човешки дух. Затова е съвсем естествено, че озадачени и заинтригувани от тези факти, учени от цял свят се впускат в щателни изследвания на плащаницата чрез всички методи, с които науката досега разполага. С течение на времето в тези издирвания се включват  историци, лекари, журналисти, биолози, специалисти по криминология. Изходната точка за всички проучвания и изследвания е постулатът, че след като платното е факт, то някой го е създал. Въпросът е - как, с какви средства и методи е сътворено това изображение и какво е посланието, което то носи на човечеството. Всички получени досега резултати, плод на къртовски труд и на съвестни и непредубедени изследвания, все още не дават задоволителен отговор на тези въпроси. Изследователите единодушно признават, че изображението върху плащаницата е положено по необясним дори и чрез съвременните научни методи начин.

При изследване със сканиращ микроскоп между нишките на плата се виждат ясно следите от засъхналата кръв (а това, че петната са оставени именно от вече съсирена кръв, е доказано чрез химически анализи и не се оспорва), но не са открити никакви следи от бои или каквито и да било други материали, както по повърхността на влакната, така и в дълбочината им, които да създават видимото изображение. Кървавите петна са проникнали и в задната част на платното и почти не пропускат светлина, докато образът е прозрачен и прониква само до нивото на едно влакно от всяка нишка (всяко влакно е с диаметър от 10 до 15 микрона)  - резултат, който не би могъл да се получи, ако е нанесен с каквито и да било познати ни досега средства. Нещо повече. При наблюдение на осветения отзад позитив у наблюдателя остава впечатление за триизмерност на образа - като че ли не става въпрос за фотография, а по-скоро за нещо като холограма. Физиците, изследвали плащаницата с електронен уред VP8 наистина установяват, че фронталният образ върху нея е триизмерен.

Изследователите, които поддържат тезата, че загадъчното платно не е дело на неизвестен художник, а е послужило за погребален саван на мъж, умъртвен чрез разпъване на кръст, изказват мнението, че самото тяло, след свалянето от кръста явно е било положено в единия му край, а след това е било покрито с останалата част, която се съединява с другия му край при стъпалата. (Последното впрочем е очевидно и не е обект на спорове). В подкрепа на твърдението си, че става дума за погребално платно, а не за художествено изображение, те използват и резултатите от анализите и последвалите ги умозаключения именно на кървавите следи. Тези по главата образуват струйки, които са се стичали, следвайки земното притегляне, и които се получават, ако човек е в изправено положение. Петната виждащи се по китките, по външната част на ръката под лакътя и встрани от левия лакът обаче могат да се образуват единствено от стичаща се по  косо повдигнати ръце кръв. Положение, което би заел човек, ако ръцете му са прикрепени (или приковани) върху хоризонтална плоскост на нивото на раменете. Прецизните и извънредно сложни лабораторни анализи на тези петна доказват, че става дума за вече съсирена кръв и са отпечатани върху платното преди да се отпечата образа, недопускайки до нишките онези процеси, които са породили изображението.

Интерес представлява и изследването на цветния прашец и частиците почва, открити между влакната, съставът на които сякаш със свой език описва пътя, който тя е изминала, преди да достигне до Европа. Тези важни открития са направени от д-р Макс Фрей, биолог и професор по криминология от Цюрихския университет. Идентифицирани са 57 различни растения, като много от тях са типични за районите около Мъртво море, където почвата е с висока концентрация на сол, и за скалистите хълмове, характерни за Израел. По време на изследването на цветния прашец със сканиращ микроскоп д-р Фрей не е открил в него никакви следи от темперни бои. Тези изследвания доказват, че лененото платно е пребивавало в Азия и Свещената земя, преди донасянето му в Европа. По-късно и други учени, провели независими и самостоятелни изследвания в тази посока, го подкрепят чрез свои публикации, както и на световни симпозиуми по въпросите на плащаницата.

При внимателно наблюдение на изображението в гръб прави впечатление положението на косата, падаща свободно върху раменете, и на ходилата. Изправени почти вертикално, те навеждат на мисълта, че това не е образ на хоризонтално положен в гроба мъртвец, а на  изправен човек, но не стъпил на земята, а висящ във въздуха.  На същата мисъл навеждат и светлосенките върху лицето и ръцете.

Това зашеметяващо заключение, че вероятно плащаницата е  запечатала мига на Възнесението Му, събужда у всяко човешко същество, докоснало се пряко или косвено до това платно, чувство на неизмеримо вълнение. И ако този вълнуващ образ наистина е дело на ума и ръцете на неизвестен майстор, то аз бих му се поклонила до земята за съвършената прецизност, невероятната и необяснима техника на изпълнение и недостижимия до днес реализъм на творението му. Но ако не е? Библията твърди, че всяко творение, което не е дело на човешките ръце е дело на Бога. . .

И така, неспособни да намерят окончателен и задоволителен отговор на въпросите, които това удивително платно поражда, неговите изследователи се разделят на два противоположни  лагера. Едните поддържат тезата, че то е дело на неизвестен художник, но притиснати от научните факти, тези поддръжници стават все по-малко на брой. Някои от тях обаче правят лек завой в твърденията си и стигат по-далече, като сочат за негов автор Леонардо да Винчи, който по тяхно мнение не е използвал рисувателна, а някаква сложна и непозната нам техника на изпълнение.

Друга, по-голяма част от тях смята, че това е Неръкотворен образ, създаден по неизвестен начин и запечатал за поколенията лика на Спасителя. Без да имам намерение да се включвам в този спор, аз лично поддържам второто становище. Естествено е че, не разполагайки с никакви научни способи да докажа становището си, то си остава само мое лично виждане. В подкрепа на мнението си засега разполагам единствено с интуицията си и вътрешното си проникновение.

В дома си пазя като нещо безценно цветна репродукция на този образ, под която е написано - Неръкотворен образ на Спасителя по Торинската плащаница. Тези от вас, които притежават тази семпла и непретенциозна репродукция сигурно са забелязали, че за разлика от оригинала, на нея очите Му са отворени и с кротка любов и разбиране ги наблюдават, където и да се намират. Въпреки компютърната обработка на лика Му, за която се твърди, че е дело на специалисти от НАСА, върху лицето ясно се виждат кървавите следи, за които вече стана дума, както и  големия оток под лявото око - следа от нанесеният Му побой, описан от евангелистите в Новия завет.

image

     

Смятам, че щом Неговият образ, преминавайки през времето и пространството, в даден момент е достигнал до нас, значи Той е пожелал да бъде така. А посланието, което ни носи? Него може да разчете със сърцето си всеки, който почувства вътрешен импулс за това.

                                                     




Гласувай:
0
0



1. shiva - Страхотна статия,
25.07.2006 09:16
изключително интересно :)

Но аз вече съм го чела в "Сребърната нишка" :)
Там обаче имаше още интересни подробности...
цитирай
2. ren - ----------------
25.07.2006 10:30
Скоро гледах документалистика,как антрополози пресъздават триизмерно образа от платаното-не беше такъв , по-скоро индивид с арабски черти и това е закономерно...района в който е роден,племето-това изображение е по-скоро на европеец.Но все пак,благодаря Ане,това наистина е една от загадките пред цивилизацията.
цитирай
3. anahata - Ако питаш мен
25.07.2006 10:57
Образът ор репродукцията има по-скоро семитски черти. И аз съм гледала филма, за който говориш, но мисля, че Исус от Назарет, когото има предвид Библията не е изглеждал като пресъздадения във филма.
Едгар Кейси и Ванга например дават описание на Исус доближаващо се до репродукцията. С тази разлика, че и двамата твърдят, че очите му са сини на цвят.
В предпоследната книга от поредицата "Агни йога" също фигурира лаконично описание на външния вид на библейския Исус, което съвпада напълно с описанията на Кейси и Ванга.
цитирай
4. innkka - Сама казваш, че има компютърна о...
25.07.2006 12:08
Сама казваш, че има компютърна обработка на лика, а това предполага малко лично творчество, затова може би има и известен европейски вид. Не мисля, че Исус от Назарет е изглеждал така, макар да е имал сини очи. Чертите на лицето са били най-вероятно други предвид на региона, народа от който произхожда.
цитирай
5. anahata - Не ми се иска
25.07.2006 12:31
да променям постинга. Иначе ако поставиш изображението на лицето в позитив до това, от репродукцията ясно се вижда сходството между двете. Само че на снимката-позитив ясно се виждат двете монети, които според обичаите си иудеите поставяли върху очите на покойника.
цитирай
6. innkka - а другата половина какво е?
25.07.2006 13:17
а другата половина какво е?
цитирай
7. ady - Благодаря
25.07.2006 13:32
чудесна статия много се обогатих, още повече че сле Шифърът на Леонардо християнските ми устои доста са поразклатени
цитирай
8. anahata - Инди,
25.07.2006 13:37
Може и да е фалшификат, но според учени, изследвали платното, изображението е получено в резултат на интензивно излъчване на топлинна енергия. В книгата си „Древната тайна на цветето на живота” (по-точно том 2) авторът споменава, че в Голямата пирамида, в прохода, водещ към Камерата на царицата, високо горе вдясно са открили нещо изумително. Върху камъка е отпечатан човешки лик, с приблизителни размери 7-10 см. Той наподобява на фотография върху камъка. Изследванията показали, че е получен вследствие на мощен топлинен поток.
На „снимката” от прохода е същото лице, познато ни от Торинската плащаница.
Кой знае, може би специалистите все пак ще успеят да ни поднесат задоволителен отговор на всички въпроси, свързани с тези изображения.
цитирай
9. anahata - innkka,
25.07.2006 13:40
извини ме, но не разбрах въпроса ти. Коя "друга половина" имаш предвид?
О, ти имаш предвид коментара на Инди. Още веднъж сори:)
цитирай
10. innkka - Да, имах предвид коментара на Инди. ...
25.07.2006 15:11
Да, имах предвид коментара на Инди. Той се съмнява в достоверността на плащанищата, но същевременно е сигурен (не знам откъде), че Исус е само наполовина човек. Казва, че другата половина било светия дух. Това доказано ли е? А какво е "светия дух"?

Според традиционната религия Исус е син човешки и син божи, но мисля, че това е твърде елементарно и неверно представяне на нещата.

Исус от Назарет, за който всъщност става дума в постинга на anahata, е съществувал реално като личност преди около 2000 г. Той в последствие става Христос (месия, божи избранник, помазан). Също като Буда, който преди това е бил просто Сидхарта Гаутама (станал е Буда, когато е постигнал просвещение или освобождение).

За това какво е Исус може да се спори много. Според някои източни теории Исус е инкарнация на Sananda. Така както например един от царете дошли за поклонение на младенеца е инкарнация на Джуал Кхул - Тибетеца. Anahata по-добре ги знае тези неща, нека тя да каже. Аз лично съм запозната с тези теории, но не съм им особен привърженик (защото там има много въпросителни).
цитирай
11. anahata - Ами добре,
25.07.2006 15:32
според източници както от източните, така и от западните духовни школи в тялото на Исус от Назарет влиза във въплъщение високо евоюлирала духовна същност, наречена Христос. Това духовно събитие е отразено в евангелията чрез кръщението на Исус от Йоан кръстител. Именно от този момент нататък започва и реализирането на истинската му духовна мисия - издигане съзнанието на човечеството на следващото духовно стъпало. Но това е много дълга тема.
Що се касае до отпечатъка върху Торинската плащаница, махатма Мория споменава в една от диктуваните от него на Елена Рьорих книги, че този отпечатък се е получил в резултат на процесът на дезинтеграция на тялото на съставните му атоми.
Известно е от Библията, че такива събития са се случвали и преди - Мойсей, пророк Илия - техните тела не са намерени, не е известно да имат гроб някъде.
Тезата е, че материята, от която са били построени на този етап от човешкото развитие не бива да остава в тънките светове, от където би могла да се използва за построяване на тяло на друг човек.
Последователите на учението на Петър Дънов, както и на Бабаджи твърдят същото за своите Учители - т. е. че в гробовете им няма да намерим останките им.
цитирай
12. shiva - според мен
25.07.2006 15:34
Исус е бил Учител. Такъв, от какъвто са имали нужда по това време, на този си етап на еволюция, хората. Имали са нужда от чудеса - да видят, за да повярват, той им ги е давал...
Познаваме го от библията, където обаче всичко е минало под рецензията на църквата, която го е "направила" такъв, какъвто и е бил необходим...
цитирай
13. anahata - Инди, ние не спорим,
25.07.2006 15:58
просто обменяме мнения, което е от полза на всички. Най-малко заради това, че се опознаваме по-добре, което е добре за голямото ни и разнолико блогерско семейство:))
Но пък и дори да се увлечем и да го обърнем на спор, надявам се, че няма да се скараме, все пак взаимното уважение и добрите чувства са налице.
Е за това вече няма спор!
цитирай
14. innkka - Не можем да сме сигурни в нищо от тези ...
25.07.2006 17:02
Не можем да сме сигурни в нищо от тези неща, нито в това какво е бил Исус, нито в много други неща. Предвид на "тъмните" времена. Няма доказателства, останки и т.н. Всичко е по-скоро теории.
Във всеки случай считам, че традиционната религия прави изключително неверна и неприемлива за мислещите хора интерпретация на това какво е Исус.

Макар че трансформацията на материя, дезинтеграцията на атоми или телепортацията като процес е обяснен от физиката, това не значи, че ние можем да сме сигурни какво точно се се случило и каква е истината за нещата от тогава.

По тази логика не можем и да сме сигурни какво и дали изобщо Ел Мория е диктувал нещо на Елена Рьорих, (те и други твърдят че им диктува), но това е друга тема, отклоняваме се от плащаницата... :-)
цитирай
15. bamby13 - Eeeх, Цени....
26.02.2007 19:31
ако бях прочела статията ти преди 10 дни с други очи щях да гледам Плащеницата, да търся подробности и това което описваш.Заминавайки за Торино, това беше едно от нещата, които задължително исках да видя беше Плащеницата. Знех че там, но не знаех в коя точно Катедрала и в типично мой стил не проучих предварително, а се надявах на място да си купя пътеводител и там да намеря къде е.(може би за това и не успях да посетя Египтоложкия Музей) На Катедралата попаднах случайно, разхождайки се.Просто реших да вляза и когато влязох, разбрах че рядко има случайни работи.Когато я види човек Плащеницата, престава да мисли и да се пита как и защо.Обзема те спокойствие и сигурност. Понякога виждайки нещо много специално ти се иска да го пипнеш, да се убедиш че не сънуваш. Нямах такова желание.Знаех, че Е!
цитирай
16. анонимен - Вие сте до голямата истина
29.04.2008 23:37
вси4ки сте прави
цитирай
17. анонимен - но сте извън нея
29.04.2008 23:45
Много писано ама ни6то съдържателно,не познавате Православието а говорите за Христос,за кой Христос пи6ете всъщност това не ми стана ясно.
цитирай
18. анонимен - Интересно ми е дали...
07.03.2010 13:45
авторът и умиротворената babmy 13 са виждали лично плащеницата? Доколкото ми е известно, тя се излага за поклонение само веднъж на четвърт век и за последен път това е станало през 2000 година. Постингът е от 2006. Нима е необходимо толкова време за осмисляне на видяното?.... Дарина Стаматова
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anahata
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1084031
Постинги: 228
Коментари: 1998
Гласове: 6359
Архив